Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zostawcie nam szynobus! (PETYCJA)

(SYK)
R.PIETRASZ
Od 11 grudnia ma zniknąć szynobus kursujący na trasie Sławno - Darłowo - Sławno. Powód? Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego podaje, że linia jest deficytowa. M.in. pokrycie kosztów przychodami ze sprzedaży biletów na trasie Sławno - Darłowo osiągnęło poziom 16,5% (przy koszcie 1,462 mln zł).

W odpowiedzi mieszkańcy zebrali około 900 podpisów przeciwko likwidacji szynobusu oraz rozesłali petycję - m.in. do Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie.

_"My, podróżni korzystający z dojazdów szynobusem na trasie Sławno – Darłowo, zwracamy się z apelem o zmianę decyzji o zamknięciu z dniem 11 grudnia 2011 r.
linii kolejowej łączącej dwa miasta i trzy wsie naszego powiatu. Przy podejmowaniu ważnych społecznie decyzji należy przede wszystkim brać pod uwagę dobro publiczne i interesy zwykłych obywateli, dlatego przedstawicielom Spółki Przewozy Regionalne oraz Samorządowcom podejmującym tę niefortunną decyzję pragniemy zwrócić uwagę przede wszystkim na względy społeczne, które należy uwzględnić poza czynnikami ekonomicznymi wpływającymi na decyzję o likwidacji linii kolejowej:
Wielu mieszkańców naszego Powiatu regularnie dojeżdża szynobusem do pracy –
dla wielu z nich jest to jedyny dostępny środek lokomocji – liczba kursów autobusowych PKS jest znikoma, kursują długimi trasami i w niedogodnych godzinach, przy czym żaden autobus nie jeździ w soboty ani w dni świąteczne; niewielkie busy firmy prywatnej DPP nie byłyby w stanie przewieźć tak dużej liczby podróżnych, która codziennie dojeżdża do Sławna oraz do Darłowa szynobusem.
Podjęcie decyzji o likwidacji szynobusu jest pogwałceniem konstytucjonalnego prawa równego dostępu wszystkich obywateli do pomocy medycznej, edukacji, pracy, urzędów. Likwidacja szynobusa oznacza znaczne utrudnienie, a w niektórych przypadkach wręcz uniemożliwienie korzystanie z ww. instytucji dla członków lokalnej społeczności. W szczególnie trudnym (katastroficznym) położeniu znaleźliby się mieszkańcy trzech miejscowości, w których szynobus jest jedynym publicznym środkiem transportu. Po jego likwidacji mieszkańcy tych miejscowości będą mieli
do przebycia pieszo średnio około 2-3 km (w jedną stronę) aby dostać się
do najbliższego środka komunikacji. W przypadku uczniów lub osób dojeżdżających do pracy będzie to codzienne piesze pokonywanie dystansu 4-6 km po kiepskiej drodze (zimą nieodśnieżonej, bo nie są to drogi główne), często w złych warunkach atmosferycznych. Przy czym nie mieliby żadnej gwarancji, czy bus nie będzie przepełniony i zabierze dodatkowe osoby na trasie. Jak w takich warunkach mają radzić sobie osoby starsze, chore lub matki z małymi dziećmi? Nie każdy dysponuje samochodem.
Z miejscowości wiejskich do szkół w Sławnie i w Darłowie dojeżdża bardzo duża liczba młodzieży. Czy ktoś się zastanawiał o ile czasu więc zajmie takiemu uczniowi codzienna droga do i ze szkoły? Szynobus jedzie maksymalnie 20 minut, a ile zajmie przejście 2-3 km? Prawdopodobnie około 45 minut. Do tego należy jeszcze dodać ponad półgodzinną jazdę busem. W najlepszym wypadku (pod warunkiem, że ktoś szybko chodzi i nie będzie czekał na busa) jest to 1,15 h w jedną stronę. Czyli dziennie jest to czas 2,5 h. Kto chciałby aby jego dziecko codziennie traciło tyle czasu na drogę do szkoły?
Likwidacja możliwości korzystania z dojazdu kolejowego poza ww. argumentami jest dla nich również znacznym zwiększeniem kosztów dojazdu do szkoły ze względu na ceny biletów – może więc prowadzić do przedwczesnego wypadania z systemu edukacji dzieci i młodzieży z gorzej sytuowanych rodzin zamykając im praktycznie drogę do zdobycia lepszych kwalifikacji i wyrwania się z obszaru biedy.
Również dla osób codziennie dojeżdżających do pracy, zwłaszcza tych, których wynagrodzenie nie przekracza najniższej krajowej, bardzo ważne jest utrzymanie połączenia kolejowego. W przypadku możliwości korzystania z taniego i łatwo dostępnego środka transportu jeszcze się im to opłaca, ale w przypadku, gdy pogorszą się możliwości dojazdu do pracy i koszty dojazdu znacznie wzrosną, znaczna część
z tych osób (jeżeli nie wszystkie) po prostu zrezygnuje z pracy i przejdzie na zasiłek. Pomijając istotne koszty społeczne (takie jak wyuczenie postawy bezradności oraz zwiększenie zjawisk patologicznych wynikających z frustracji i poczucia wykluczenia), to koszty ekonomiczne, które jako społeczeństwo będziemy ponosić, aby pomóc tym rodzinom (wszelkie formy zasiłków i pomocy materialnej, szkolenia osób bezrobotnych, mające na celu znalezienie nowej pracy, itp.) znacznie przewyższą obecny koszt utrzymania szynobusa. Łatwiej, lepiej i korzystniej jest pomóc ludziom dotrzeć do pracy niż pozbawić ich takiej możliwości, a potem ich utrzymywać.
Niezawodność transportu kolejowego w porównaniu z samochodowym jest zdecydowanie większa, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych, czego dowiodła m.in. ostatnia zima, gdy przewoźnicy autobusowi zawieszali kursy nawet
na kilka dni, zaś kolej jeździła regularnie.
Busy i autobusy nie mogą również konkurować z koleją pod względem dostępności przejazdu dla osób niepełnosprawnych ruchowo i matek z dziećmi w wózkach oraz podróżnych z dużym bagażem.

Należy również wziąć pod uwagę, że pociągiem dojeżdża do Darłowa wielu turystów – nie tylko w okresie letnim, gdyż poza sezonem wakacyjnym w ofercie wielu organizatorów wypoczynku są formy przewidziane dla osób starszych, chorych, niepełnosprawnych oraz rodzin z małymi dziećmi. Dajmy im szanse wygodnego dojazdu – bo im więcej kuracjuszy i turystów będzie przybywać do Darłowa
i pobliskich miejscowości turystycznych, tym więcej miejsc pracy dla naszych mieszkańców i tym większe przychody dla gminy, miasta i powiatu.
Likwidacja publicznego, powszechnie dostępnego, wygodnego i szybkiego połączenia pomiędzy jedynymi dwoma miastami w powiecie sławieńskim to w dalszej perspektywie również zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania instytucji powiatowych, a co za tym idzie być może nawet dla istnienia samego powiatu – realnym zagrożeniem byłoby wówczas „ciążenie” Darłowa w kierunku Koszalina
ze względu na łatwiejszy (mimo, że dalszy) dojazd.
Wierzymy, że powyższe argumenty przekonają Państwa, że dalsze utrzymanie linii kolejowej Sławno – Darłowo jest niezbędne, a wydatki z tym związane są dobrze wydatkowanymi środkami publicznymi. "
Z poważaniem – wasi podróżni i wyborcy _

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na slawno.naszemiasto.pl Nasze Miasto