Nasza Loteria

Daje drugie życie autom PRL. Efekt jest olśniewający. Zdjęcia, wideo

Tomasz Turczyn
Tomasz Turczyn
Prezentujemy Wam wyremontowaną Nysę 522 z 1992 roku. Auto dostało drugie życie od pasjonata motoryzacji ze Sławna - Grzegorza Ćwiklińskiego. Pan Grzegorz kupił ją pięć lat temu i właśnie zakończył remont. Z dumą podkreśla, ze auto jest na chodzie i ma wszystkie oryginalne części.

Mieszkaniec Sławna pasjonuje się motoryzacją. Daje drugie życie autom PRL

od 16 lat

- Nysa 522 z 1992 roku trafiła w moje ręce pięć lat temu. Kupiłem ją - mówi Grzegorz Ćwikliński ze Sławna. - Kupiłem i właśnie zakończyłem jej remont. Auto przeszło wszystkie przeglądy, jest zarejestrowane i ma komplet oryginalnych części. Gdy zasiada się za jego kierownicą to tak, jakbyśmy przenieśli się w czasy PRL. Ten warkot silnika, zapach spalin, dźwięk klaksonu... Coś pięknego. Zapraszam do obejrzenia tego auta.

Sławnianin jest pasjonatem motoryzacji, który daje drugie życie pojazdom z czasów PRL. Ma - w jednej z miejscowości powiatu sławieńskiego - swój warsztat, gdzie zajmuje się "leczeniem" aut.

- Bardzo trudno jest o oryginalne części. Kupuję je okazyjnie w różnych miejscach. Bywa tak, że i też na tzw. pchlich targach lub od ludzi z "branży" tak samo pasjonujących się motoryzacją PRL - mówi nasz rozmówca prezentując NAM Nysę 522, którą przyjechał na plac kardynała Wyszyńskiego w Sławnie i tu ją zaparkował. Auto jest zielone - patrz na zdjęciach.

Ile może być warta Nysa 522? Pan Grzegorz mówi, że na pewno nie mniej niż 5 tysięcy zł.

- Takie auta trudno się wycenia, bo kupują je pasjonaci - mówi. - Można powiedzieć, że wartość takiej Nysy 522 wynosi tyle, ile np. dana osoba będzie chciała z nią zapłacić.

To nie jest pierwszy samochód, który przywrócił do życie pasjonat motoryzacji ze Sławna. Teraz wziął się za kolejny - Syrenę. Zaczyna od kompletowania potrzebnych części. Później je montuje. Przyznaje, że taka praca trwa godzinami.

- Ale mi to nie przeszkadza. Nie liczę czasu, gdy remontuję takie auto. A pochłania go ono bardzo wiele - mówi.

Popularne Nyski do 1972 roku produkowało FSO w Warszawie, a później - do 1983 r. - FSM w Bielsko-Białej. Nysa była w wersji 3 i 4- biegowej (skrzynia manualna) z tylnym napędem. Nyski produkowano do 1994 r., a rozpoczęto w 1959. Auto miało silnik o pojemność 2120 ccm i 50 KM mocy. Prędkość maksymalna - 90 km/h, zużycie paliwa - 14 l/100 km. Zbiornik paliwa mieścił 55 litrów.

Warto wiedzieć, że Nysę N59 – furgon, mikrobus i sanitarka - zaprezentowano w 1959 r. na Międzynarodowych Targach Poznańskich.

Grzegorz Ćwikliński i jego maszyna - duży Fiat 125 p

Duży Fiat jak nowy. W Sławnie dostał drugie życie. Zdjęcia

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na slawno.naszemiasto.pl Nasze Miasto