Dwie nowe stacje na pierwszej linii metra? Trwają przygotowania
- Biuro Projektów Metroprojekt Sp. z o.o., prowadzi aktualnie prace projektowe, opracowuje programy funkcjonalno-użytkowe, które będą dokumentacją niezbędną do ogłoszenia przetargu na wybór wykonawcy robót budowlanych. Równolegle kontynuuje uzyskiwanie niezbędnych decyzji administracyjnych, w tym decyzji lokalizacyjnych - poinformowała nas rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego, Anna Bartoń. Przypomnijmy, że pierwotny termin kontraktu zakładał gotowy projekt w listopadzie 2021 roku. Od tego czasu był już dwukrotnie aneksowany i ostatnia informacja mówiła o listopadzie 2023 roku.
Jak informuje metro prace jednak nadal się toczą. Z wyjaśnień, które uzyskaliśmy wynika, że z uwagi na fakt, że organ środowiskowy stwierdził konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i nakazał wykonanie raportów o oddziaływaniu na środowisko, wykonawca prac (wspomniany Metroprojekt) we współpracy z Biurem Planowania Rozwoju miasta, wykonał opracowania (dla obydwu inwestycji) i przedłożył je w marcu 2022 r. Badanie i ocena opracowań były przedmiotem prac RDOŚ, w ramach prowadzonych postępowań administracyjnych, wynikiem których było wydanie w dniu 31.07.2023 r. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obydwu przedsięwzięć.
Jest decyzja lokalizacyjna. Prezydent o "otwartej opcji"
Dodatkowo wojewoda 25 marca ogłosił wydanie decyzji lokalizacyjnych dla stacji Muranów i Plac Konstytucji z wentylatorami szlakowymi. Jak poinformowała Anna Bartoń z Metra Warszawskiego: - z uwagi na znaczne opóźnienie w wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez RDOŚ, w trakcie przygotowania jest aneks, który ustali nowe terminy realizacji Etapów Umowy. Obecnie Projektant przekazał do Spółki projekty budowlane, które podlegają procedurze opiniowania. Rafał Trzaskowski prace nad nowymi stacjami na linii M1 skomentował dla nas w następujący sposób:- Chcemy mieć te opcje możliwe do wykorzystania. Dzisiaj priorytetem jest dla nas projektowanie trzeciej linii metra i prace koncepcyjne nad czwartą linią. Natomiast rzeczywiście mamy to w swoich planach. Oczywiście uzależnione jest to od sytuacji budżetowej, dlatego że wybudowanie tych dwóch stacji jest bardzo kosztowne.
Podstawowe pytania dotyczą finansowania budowy tych stacji, o czym wspomniał Rafał Trzaskowski, a także czasu realizacji. Odsuwa się wizja remontu linii średnicowej. Wszystko wskazuje, że nastąpi to po 2030 roku. Do tego czasu być może udałoby się zakończyć prace na linii M1. Później jednoczesne utrudnienia zarówno w metrze i przy wielkim remoncie kolejowym drastycznie utrudniłyby poruszanie się po centrum Warszawy komunikacją miejską - a być może w ogóle poruszanie się po tej części Śródmieścia. W 2019 roku szacowano, że na wybudowanie obu stacji potrzebnych będzie około 260 milionów złotych. Dziś ten koszt byłby jednak zapewne dużo wyższy.
W Wieloletniej Prognozie Finansowej, przygotowanej przez radę miasta, na budowę dwóch nowych stacji pierwszej linii metra nie widać zabezpieczonych środków. Znalazła się tam co prawda Modernizacja I linii metra ale są to kwoty rzędu kilkunastu lub kilkudziesięciu milionów złotych - raczej na elementy związane z odświeżaniem obecnie eksploatowanego odcinka.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?